Interview cliënte
Onlangs heb ik één van mijn cliënten mogen interviewen, nadat we het Budgetcoachingstraject hebben afgerond. Ze werkt bij Zorggroep Noorderboog, met locaties in Meppel en omgeving. Ze is een dappere vrouw die graag aan andere werknemers en werkgevers wil vertellen, hoe haar geldzorgen ontstaan zijn, hoe ze hulp gevraagd heeft en hoe ze samen met mij aan een oplossing gewerkt heeft. Ze wil graag anoniem blijven. Maar haar verhaal zal je zeker inspireren!
Kun je kort je leefsituatie beschrijven?
Ik ben getrouwd en we hebben samen kinderen. We hebben beiden een inkomen uit werk. En we wonen in een koopwoning.
Hoe zijn jullie geldzorgen ontstaan?
Bij ons ging het altijd “op het randje”. We konden altijd de ballen net in de lucht houden, maar er was weinig ruimte voor onverwachte uitgaven of andere tegenvallers. Toen mijn man zijn baan kwijt raakte, hadden we direct geldzorgen. Ik heb eerst geprobeerd om alles zelf op te lossen. Ik ging ook extra diensten draaien, om maar meer salaris te krijgen. Maar toen er een dreiging kwam van energie afsluiting, wist ik dat ik hulp moest vragen.
Wat heb je toen gedaan?
Ik heb eerst om een voorschot op vakantiegeld gevraagd. Dit kreeg ik. Daarmee kon ik even een klein gat dichten. Achteraf denk ik, dat er toen doorgevraagd had moeten worden. Want als je een voorschot vraagt, dan is er meer aan de hand.
Na een tijdje, kwam ik erachter, dat mijn werkgever contacten heeft, met een Budgetcoach. Ik heb toen een mail gestuurd naar mijn leidinggevende, om te vertellen dat ik schulden had en er alleen niet uit kon komen. Via de leidinggevende ben ik bij de arbo-afdeling terecht gekomen voor een gesprek.
Hoe ging dat gesprek?
Ik heb – echt wel met tranen – verteld wat er speelde. De adviseur luisterde goed naar me. En wat voor mij heel belangrijk was: ze oordeelde niet. Het was een grote opluchting, dat ze me serieus nam. We konden samen bespreken wat er nodig zou zijn om mij te helpen. En toen is er een Budgetcoach ingeschakeld, Hilde Vehof.
Kun je wat vertellen over de begeleiding door de Budgetcoach?
Hilde is een paar keer bij ons thuis geweest. En we hebben contact gehouden via telefoon en e-mail. Hilde heeft ons geholpen om overzicht te krijgen. Daardoor kregen we meer inzicht in onze financiële situatie. Ze heeft ons daarna geholpen om te kijken welke oplossingen er mogelijk waren. En daarna hebben we een plan gemaakt.
Nam de Budgetcoach jullie alles uit handen?
We bleven steeds zoveel mogelijk zelf doen. Als ik een schuldeiser belde, en vertelde dat we hulp hadden van een Budgetcoach, dan werkten ze meestal direct mee. Kwamen we er met een schuldeiser echt niet uit, dan belde Hilde namens ons.
Ook hebben we geleerd om niet – onder druk – te hoge regelingen af te spreken, die we eigenlijk niet konden nakomen. Op advies van Hilde zijn we sommige schuldeisers kleine bedragen gaan betalen, zonder overleg met de schuldeiser. En het werkte, want door de kleine betalingen, stopten ze met pushen en kregen we meer ruimte om onze zaken goed te regelen.
Wat doe je nu anders dan vóór het budgetcoachingstraject?
De belangrijkste dingen zijn, dat ik nu de post direct open maak in plaats van deze weg te leggen. Als ik een minder fijn bericht krijg, baal ik nog wel. Maar ik ga ook meteen een oplossing bedenken.
Mijn man en ik maken nu vaker lijstjes. Doordat we overzicht hebben, hebben we meer controle over onze geldzaken. En staan we niet meer voor verrassingen. Een heerlijk gevoel!
Wat zou je willen zeggen tegen andere mensen met geldzorgen of geldvraagstukken?
Dat ze direct hulp moeten vragen en niet moeten wachten, want daarvan worden de problemen alleen maar groter. “Hoe hoger de berg, hoe dieper het dal.”
En dat ze eerlijk moeten zijn. Tegen zichzelf, tegen hun partner en tegen hun werkgever. Des te eerder kan er een goede oplossing komen.
Reacties
Interview cliënte — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>