De 3 grootste fouten die werkgevers maken… met de oplossingen!
In de afgelopen jaren als Budgetcoach heb ik al heel wat werkgevers mogen spreken en adviseren.
Wil je ook leren van hun fouten? Doe dan je voordeel met deze blog:
Misverstand 1 – Denken dat een loonbeslag niets voorstelt
Er zijn werkgevers die een hele FTE in dienst hebben om loonbeslagen te verwerken. Mijn eerste gedachte: zónde van het geld! Zorg dat je dit inzet om loonbeslagen te voorkomen. Dat scheelt je niet alleen in administratief gedoe, maar ook op andere fronten. Maar daarover later meer…
Een loonbeslag is echt wel “een ding”. Het is niet zo dat een medewerker een loonbeslag krijgt als hij een betalingsherinnering over het hoofd heeft gezien. Nee, er is echt wel meer voor nodig. In de meeste gevallen zelfs een dagvaarding voor een zitting bij de Rechtbank.
Oplossing:
Als er loonbeslag gelegd wordt, ga er dan maar van uit dat er meer aan de hand is. In deze blog lees je meer over de stappen die je moet ondernemen bij een loonbeslag.
Misverstand 2 – Niet met de medewerker in gesprek gaan
Heb jij signalen van geldzorgen? Een loonbeslag is natuurlijk de meest duidelijke. Maar ook het vragen van een voorschot of lening is een vaak voorkomende.
Grijp deze gelegenheid aan voor een gesprek met de medewerker. Dit is je kans om te werken aan een goede werkgever-werknemer relatie. Veel werkgevers vinden het eng om het gesprek aan te gaan. Dat is natuurlijk ook wel logisch, want je weet niet hoe je werknemer gaat reageren.
Oplossing:
2 tips:
– Je hoeft niets te vragen. Benoem alleen wat er gebeurd is (we hebben een loonbeslag binnen gekregen, je hebt een verzoek ingediend voor een voorschot). Zeg daarna dat je je zorgen maakt en dat je graag wil weten of je hulp kunt bieden. Je hoeft niets te bespreken over de geldzorgen zelf. Liever niet juist.
– De grote meerderheid van de werknemers waarderen het juist dat jij het gesprek aangaat. Anders blijft het als een onbesproken “wolkje” tussen jullie in hangen. Je gesprek gaat over de gevolgen van de geldzorgen op het werk, de productiviteit, de concentratie en het eventuele ziekteverzuim. De effecten van geldzorgen mogen niet onderschat worden. Het heeft zelfs impact op het IQ, zoals je in deze blog kunt lezen.
– Lees voor meer tips deze blog over gespreksvragen bij geldzorgen.
Misverstand 3 – De problemen voor je werknemer oplossen
Goedbedoeld een voorschot of lening verstrekken? De deurwaarder bellen voor een betalingsregeling? Met de beste intenties natuurlijk. Maar over het algemeen zonder het wenselijke lange termijn resultaat dat je voor ogen hebt.
Want:
– (Sorry dat ik het zo zeg…) Je bent niet de specialist op dit gebied (hoef je ook niet te zijn!)
– Je hebt niet alle benodigde informatie om een goede beslissing te nemen. Meestal is er namelijk veel meer aan de hand, dan die ene rekening, waarvoor een voorschot gevraagd wordt.
– Je bent bezig met het oplossen vóór de medewerker, in plaats van dat je hem helpt om zelf aan een oplossing te werken.
– Je creëert een ongezonde verhouding tussen de organisatie en de werknemer, waardoor de werkrelatie scheef kan groeien. Je bent namelijk zijn leidinggevende/ HR-manager en niet ook nog eens zijn coach/hulpverlener/bewindvoerder.
Oplossing:
Zoek externe hulp voor je medewerker, zodat deze weer zelf de regie over zijn financiën en andere onderdelen van zijn leven kan leren nemen. Zo help je hem om een gedragsverandering voor de lange termijn te bewerkstelligen.
Twijfelen jij of je werknemer over het aanvragen van een intake? Overweeg dan de kosteloze telefonische screening.
Wat is jouw ervaring met bovenstaande misverstanden? En met de aangereikte tips? Laat je reactie achter onder de blog.
Reacties
De 3 grootste fouten die werkgevers maken… met de oplossingen! — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>